Hoe ik opgroeide tussen de vogels

4 februari 2017


Dramatisch zeg die titel, valt allemaal best iets mee hoor. Vandaag ga ik gewoon even terug naar de tijd toen mijn haar nog blond was en er een plukje haar op mijn voorhoofd lag. Toen ik nog graag buiten ging spelen en terug naar de tijd dat ik die vogels nog maar wat interessant vond.

Al eens eerder heb ik het genoemd in DIT artikel. Mijn ouders zijn valkeniers, niet het meest standaard beroep dat je bedenken kan. Bij elke thuiswedstrijd staan ze bij Vitesse met Hertog, de Amerikaanse zeearend als mascotte.
De Valk Roofvogels, het is gewoon niet iets waar ik snel over op zou scheppen. In de brugklas heb  ik eens te horen gekregen van een jongen dat hij het zo raar vond dat ik er niet heel erg over op schepte dat mijn ouders valkeniers waren. Maar voor mij is het eigenlijk heel gewoon, ik ben niets anders gewend.

Alleen wat doen ze dan nu eigenlijk? Nou mijn ouders zijn dus valkeniers. Je hebt mijn vader de echte valkenier die bij elke verjaardag weer een dure vogel met een onmogelijk uitspreekbare naam op zijn verlanglijstje heeft staan. Hij is echt van het trainen en het voeren van de vogels en loopt dan ook altijd buiten. Dan is daar nog mijn moeder, houdt alle aanvragen bij en kletst de workshops en demonstraties aan elkaar.

Voor als je ze nog niet kende of gewoon wat meer over ze zou willen weten kun je HIER naar hun site gaan en HIER naar hun Facebookpagina. Ze geven dus workshops en demonstraties, dat is niet het enige waar ze bezig mee zijn. Zo vliegen ze ook regelmatig ringen aan bij een bruiloft of komt er een vogel langs vliegen in een film of fotoshoot.

( Haha, daar zien jullie eens waar ik dat poseren vandaan heb, NOT)
Waar eerder mijn vader nog werkte als boer, heeft hij samen met mijn moeder zijn beroep gemaakt van iets wat eerder alleen een hobby was. Iedere dag zijn ze er weer mee bezig. Al hebben ze geen demonstratie dan nog moeten die vogels gevoerd en gevlogen worden.

Toen mijn zusjes en ik nog wat jonger waren gingen wij vaak mee. Ze hebben een zomer lang demonstraties gegeven op de Julianatoren in Apeldoorn, wat voor ons een zomer lang ritjes in de achtbaan betekende. Maar ook nu helpen wij vaak nog mee. Ook al hebben we die demonstraties nu wel een keer gezien, met een workshop zijn wij 's ochtends druk in de weer met broodjes beleggen. Zodra er weer een filmpje is dat nodig bewerkt moet komen word ik achter de computer getrokken (zie hier zo'n filmpje). Of als de heide er heel erg mooi uit ziet moeten er een aantal foto's gemaakt worden.


Soms heb ik wel eens gedacht 'Waarom hebben ze niet een normaal beroep', op kantoor of in de bouw. Stront van de struisvogel scheppen was nou niet altijd echt mijn grootste hobby. Of de vaat afwassen nadat er een groep mensen is geweest. Alleen eigenlijk hebben we het meestal best naar onze zin gehad. Als alle vogels in de zomer weer een gevulde waterbak nodig hadden werden wij geroepen om alle bakken weer te vullen. Ik had er de grootste hekel aan, totdat we bezig waren en in het zonnetje heerlijk aan het spelen waren met de waterslang en de grootste lol hadden.

We maken hier de meest vreemde dingen mee. Zo ben ik mee geweest naar de fotoshoot van Marcel Wanders, wat was me dat een dingetje zeg! Maar wat zijn de foto's mooi geworden, echt heel erg gaaf. (hier kun je ze vinden) Het was echt heel gaaf om daar te zijn, in de studio stond het grote boek Rijks die we vanaf de andere kant van het glas konden bewonderen.
Zo ben ik ook mee geweest voor het Belgische programma CopyBeest naar België. Dit is ook echt een heel gaaf programma geworden. Ik weet haast bijna zeker dat ook jij dit interessant zult vinden om te zien!
Maar ook kwam de uil uit de film Uilenbal hier vandaan en waren wij de gelukkige om mee te gaan naar de première. Zelfs ik, 14 jarige puber die ik ben vond het een leuke film!


De Valk Roofvogels, iets wat er eigenlijk al is zo lang ik mij herinneren kan. Hoewel ik niet denk dat ik mezelf ooit als valkenier zal zien, is het toch wel een stukje wat bij mij en de rest van onze familie hoort. We staan er mee op en gaan er weer mee naar bed.

Over een tijdje gaat er iets gebeuren, heel veel ga ik er nog niet over zeggen. Ik weet namelijk nog niet wat er allemaal mogelijk is. Maar zoals je misschien al wel raden kan heeft dit alles iets met mijn ouders te maken maar ook een beetje met jou als blogger. Meer ga ik niet zeggen met een maandje denk ik dat ik wel wat meer informatie heb.

Liefs,
Roos

15 opmerkingen

  1. Wow wat een gaaf beroep. Dat hoor je niet vaak! Echt heel tof! En knap dat je af en toe meehelpt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattige foto's zeg! En tof hoor die grote vogels. X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wow! Dit is toch echt geweldig?!?!

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat bijzonder! En wat een heerlijke nostalgische foto's! x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk! Wat was je vroeger trouwens echt een dropje, echt heel erg cute!
    Liefs,
    Elles

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh dit lijkt me echt zooo leuk! Nou ja er zullen, zoals je ook zei, wel nadelen aan zitten. Maar wat een droom om tussen zulke prachtbeesten op te groeien en hiermee te mogen werken. Oké stiekem ben ik best wel jaloers.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. owh..wauw!!Ik heb wel eens zo'n show gezien ja! Super grappig dat dat je ouders zijn! Echt super gaaf beroep!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh wat gaaf! Hoewel ik ontzettend bang ben voor vogels, vind ik ze er altijd wel heel mooi uitzien haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch wel tof zo'n beroep wat je niet zo vaak tegenkomt! Het zal vast niet altijd even makkelijk zijn om ouders te hebben met dit beroep. Je hebt in ieder geval een mooi artikel gemaakt van je verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat gaaf zeg, is inderdaad echt iets om over op te scheppen als kind maar het is natuurlijk zo normaal voor jou! Wel heel tof dat ze van hun hobby hun beroep hebben gemaakt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een bijzonder beroep! Krijg je zeker wel sterke armen van ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© So It's Rose. Design by Fearne.